nedeľa 18. októbra 2015

Eleanor a Park (recenzia)

Autor knihy: Rainbow Rowell
Originálny názov: Eleanor and Park
Rok vydania: 2014
Počet strán: 336 strán
Väzba: paperback
Hlavné postavy: Eleanor, Park
Obsah:
Eleanor
Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje.
Park
Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy. Parkovu matku si totiž otec priviedol z Kórey a syn zdedil jej ázijské črty. A tak si najradšej číta komiksy, počúva obľúbenú hudbu a v školskom autobuse sedí sám.
Až kým jedného dňa nenastúpi istá červenovláska a nikto – okrem neho – ju k sebe nepustí sadnúť.
Eleanor a Park nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska takmer nikdy nevydrží. Sú však aj dosť zúfalí a dosť odvážni, a tak to spolu skúsia...


Prvý dojem: Obálka je krásna, ako to už YOLi vie. Je krásne jednoduchá a HURÁ toto je originálna obálka. Každopádne je krásna, len škoda, že niečo nedali aj na bok, pretože v knihovničke túto krásnu obálku nevidím. Ale aj tak, je krásna :)
_____________________________________________________________

 K tejto knihe som sa vrátila po roku späť. Po Fanúšičke som dostala tak nejak chuť prečítať si ju. :) A oplatilo sa. Ak by som sa mala rozhodnúť, ktorú knihu z týchto dvoch mám radšej (to robím vážne nerada), vybrala by som si Eleanor a Park. Táto kniha je úplne "ako vyšitá" na jesenné upršané dni, kedy sa začína stmievať už okolo 6. Táto kniha je taká smutnejšia a na zamyslenie, no ja ju pokladám za takú oddychovku. Prenesiete sa v čase o 40 rokov, do Omahy a zažijete príbeh Eleanor a Parka. :)

 Skôr než začnem básniť o tejto knihe, tak by som vám ju chcela predstaviť (ako už je mojim zvykom).  Príbeh knihy sa začína, keď sa 16-ročná Eleanor po roku nasťahuje k svojej rodine, v ktorej jej mama žije s chlapom, ktorý ju bije (prečo ju z tadiaľ vyhodili sa dozviete až v knihe). Eleanor teda príde do rodiny, kde nič nefunguje.



 Ďalším mínus jej príchodu je aj nová škola. Ak nie ste pekná ako bábika, alebo veľmi milá, v novej škole je to ťažké. Tým ťažšie je to pre Eleanor. Hneď v prvý deň sa stáva obeťou šikany. A to ešte ani nie je v škole. Stane sa to v autobuse. Hneď ako vojde, tak si chce niekam sadnúť, no bohužiaľ nikde nemôže. Nie, že by nebolo miesto, no nikto ju nechce pustiť k sebe, aby si náhodou nezhoršil reputáciu.  Až sa napokon nájde jej "záchranca" (áno tušíte správne) Park.
 Zo začiatku si o sebe obaja myslia len to najhoršie, no po čase sa to z nerozprávania, zmení na nosenie komiksov, na držanie rúk...
 Vzťah Eleanor a Parka je veľmi problematický, no oni sa to spolu pokúsia "prekusnúť". Sú tu veľké problémy a možno 2-3 scény pri ktorých mi bolo do plaču.



 Garantujem vám, že lásku Eleanor a Parka budete prežívať spolu s nimi. Je taká pekná a čistá, že si ju zamilujete, ako dve hlavné postavy tohto príbehu.
 Okrem tých "plačúcich" scén tam budú aj také radostné, že budete skákať meter päťdesiat :D. Hlavne od Parka, ktorý vie úžasne vyjadrovať svoje city. (Parka som si fakt zamilovala :) )

  Park bol moja najobľúbenejšia postava celej knihy (ako inak :D) Park je malý aziat, ktorý si o sebe myslí, že nie je atraktívny a nemá sa rád. Je však veľmi dobrý a slušný chlapec, ktorý sa snaží byť nenápadný. Časom sa však z neho stáva ten niekto, koho som si tak veľmi obľúbila. Stáva sa z neho človek, ktorý sa nebojí urobiť prvý krok, alebo pobiť sa za spravodlivosť.


 A ďalej tu mám Eleanor, ktorá sa počas tejto knihy, tiež tak trocha zmení. Eleanor je dievča, ktoré sa bojí prejaviť svoje city. Bojí sa, že jej niekto ublíži (ako jej matke). Nemá rada nikoho a nik nemá rád ju. To sa však zmení hneď ako spozná Parka. Otvorí mu svoje srdce a to je presne tá časť, kedy som si Eleanor na 100% obľúbila.
___________________________________________________________________


HODNOTENIE
 Eleanor a Park je krásna kniha. Ako som už spomínala, hodí sa presne na takéto daždivé počasie a podľa mňa tak celkovo táto kniha patrí medzi must-read (hlavne ak vás bavia YA knihy). Táto knihe je totálne úžasná, no musím sa vám k niečomu priznať :) Keď som knihu čítala už prvýkrát (niekedy pred rokom), tak som ju považovala za takú priemernú. Preto som už nemala príliš veľkú chuť čítať ju znova. Dokopala ma k nej Fanúšička (ktorá sa mi taktiež nesmierne páčila) a taktiež aj pozitívne ohlasy zo všetkých strán. Prvýkrát som ju čítala asi 2 týždne, no teraz som ju "zlúskala" za asi 5-6 dní (a to mám celkom dosť povinností :) ) Takže takto to bolo prvýkrát, čo som ju čítala (asi som nepochytila jej zmysel :( )
 Na písaní Rainbow mi vyhovuje všetko. Je to taký jej štýl a mne sa dobre a aj rýchlo číta (v podstate mi vyhovuje štýl písania asi každého autora, neviem to nejako kritizovať, sú to ich štýly). Ďalej sa mi páčia aj "quotes", ktoré z tejto knihy vychádzajú, sú také zmysluplné :). A takisto sa mi páči aj písanie z dvoch uhlov pohľadu (áno viem, že pre veľa ľudí je to len marketingový ťah, no pre mňa to je ozvláštnenie knihy), pretože bez toho by tá kniha určite nebola taká dobrá.
 Na knihe mi vyhovuje vážne všetko, mám ju rada a už teraz má pekné miesto v mojej knihovničke :) Ak ste túto knihu čítali, určite mi napíšte, čo si o nej myslíte. :D

Moje hodnotenie: 5/5

Ďakujem za prečítanie tejto recenzie :) Ahoj!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára