piatok 23. októbra 2015

Mariotovi dediči: Predurčenie (recenzia)

Autor knihy: Marja Holecyová
Séria: Mariotovi dediči
Diel: 1/4
Rok vydania: 2010
Počet strán: 352 strán
Väzba: hardback
Hlavné postavy: Mija, Miseag
Obsah: Jeden deň, jedno stretnutie, jeden rozhovor prevrátia život štrnásťročnej Mije z Nitry naruby. Z bezstarostného študentského života ju náhle vytrhne správa o jej skutočnom pôvode. Naozaj má uveriť tomu, že je dcérou obávaného čarodejníka Mariota? Že čarovanie, lietanie a zaklínanie nie sú iba smiešne výmysly rozprávkarov?

Prvý dojem: Jediné, čo môžem na túto knihu povedať- wow. Táto slovenská autorka si na nej dala záležať, a keďže riešim prvý dojem, tek bol super. Túto autorku som nepoznala, a tak ma veľmi prekvapilo, že kniha vyzerá tak, ako od zahraničných autorov. 
_________________________________________________

 Nikdy si všetko nemôžme naplánovať, a občas sa stane, že nás prekvapí niečo, od čoho by sme to nečakali. A pri knihách z knižnice sa mi to stáva dosť často, pretože v knižnici si nenaplánujete, aké knihy tam budú, či nebudú, čo vás osloví, a s čím sa vyberiete domov. 
 Presne nejaký takýto príbeh bol aj pri tejto knihe. Knihu som už asi dvakrát v knižnici videla, no nikdy som si ju nezobrala domov a neprečítala si ju (vždy tam totiž boli iné, ktoré chcem, nie kvôli presdudkom :) ) Keď som však bola minulý mesiac v knižnici, neodolala som a zobrala som si ju. A urobila som dobre. Je to najúspešnejšia slovenská fantasy. Však, presvedčte sa sami.

 Príbeh tejto (dokonalej) knihy sa začína, keď sa sirota Mija (žijúca s nevlastným otcom) dozvie, že je čarodejníčka, ktorej mama zomrela pred pár týždňami a jej otec je najhorší človek v celom čarodejníckom svete. Jej starý otec je starešina (niekto, ako dôležitý primátor) obce Ľubietová. 
 Mija sa tam preto musí presťahovať, hoci to je pre ňu ťažké. No Mija je silná.




 Mija teda prichádza do Ľubietovej, kde spoznáva ďalšieho Mariotovho dediča- Miseaga a jeho kamaráta Peterama, ktorí sa k nej jediní správajú, akoby netrpela nejakou chorobou, ktorú od nej môžu chytiť (teda aspon Petram). Postupne Mija lesšie spoznáva svet kúziel, ktorý je často dosť krutý. Dostane sa do partie zloženej z Petrama, dvojičiek- Barta a Danky a Miseaga. Miju čakajú aj väčšie problémy, ako naučiť sa čarovať- musí odhaliť pravdu o vylúčení jej nevlastého otca Ivana z klanu.



 Mija o sebe postupne zisťuje, že z nej bude dobrá (na to sú Mariotovi dediči zvyknutí :D ) Má dokonca aj zvláštnu moc, ktorí má len veľmi málo významných čarodejníkov- dokáže čarovať magioly (aj bez amuletu, čo je prakticky jej čarodejná moc).
 Mija je takiež veľmi tvrdohlavá, a keďže je vnučka starešinu (muž, ktorý okolo seba priam vyžaruje rešpekt), tak sa musí podriadiť rozkazom.
 V celom príbehu sa nachádzajú zvraty, a ak ste niekym ako Mija, nikdy to nemáte ľahké.




 Ako o mne už zrejme viete (ak ste si prečítali mojich pár recenzií), som úplný milovník postáv (najhoršie na tom je, že sa mi občas zapáčia aj tie zlé postavy). Táto kniha teda nebola výnimka, a aj tu som si zamilovala (hlavne tie dve hlavné) postavy.
 Prvou postavou, ktorú vám chcem opísať z môjho vlastného pohľadu je Mija. Už od začiatku mi bola veľmi sympatická a viem, že mi dveby sme si zrejme rozumeli (v niektorých veciach síce nie, no vo väščine áno). Mija je také rozhodné dievča, proste, keď niečo chce, tak si za tým aj stojí. Je aj veľmi múdra, no občas mi príde, že veci robí úplne bez rozmyslenia (ale nikto nie je dokonalý však?) Je však veľmi odvážna a rázna, takže pre mňa dokonalá ženská hrdinka fantasy. :D




 A ďalej tu mám môjho obľúbeného Miseaga (všimli ste si, že mojimi obľúbenými postavami sú v poslednej dobe chlapci? :D). Obľúbila som si ho hneď bola to taká láska na prvý "pohľad". Má všetky vlastnosti, ktoré sa mi páčia- je dobrý, obetavý, nebojácny, múdry, sčítaný, rozvážny... Úplne si ho už teraz viem predstaviť ako budúceho starešinu (toto nie je spoiler, len moja domienka :) ) Jediný čas, kedy som ho neznášala bol, keď sa pomstil Miji (stal sa pre mňa nesympatickým, no potom som si uvedomila za čo to bolo). Je však veľmi silný a na takého mladého chlapca toho má na pleciach príliš veľa. Jednoducho mi je ho ľúto, pretože jeho jediná pomoc sú priatelia. No uznajte sami, ako vám môžu pomôcť štyri 14 ročné deti. Nie moc. A preto sa Miseag stal mojou najobľúbenejšou postavou. :)


___________________________________________________


HODNOTENIE
 Ja veľmi slovenských autorov nečítam (okrem Zuzky, tú zbožňujem), no táto kniha mi potvrdila, že by som to mala zmeniť. Hneď, ako v knižnici uvidím drhú časť, automaticky si ju beriem (možno by som si ju aj kúpila, no teraz mám v zálusku iné knihy a bohužiaľ nemám továreň na peniaze, teže zatiaľ asi nič :( ) Kniha sa mi páčila a ak čítate fantasy (a milujete Harryho Pottera) tak si ju určite nenechajte ujsť. 
 Touto knihou som bola poriadne ohromená, tak dúfam, že aj vy budete. Užite si ešte piatočný večer a "vidíme sa" pri ďalšom článku (zrejme už nie recenzia :D ) 
 PS: Nedávam 5/5, pretože to dávam, len knihám, čo ma vážne oslovili (úplne brutálne :) ) Aj, keď ju tu vychvaľujem do nebíčka a nedám jej 5 bodov, nie je to nič proti tej knihe (proste niektoré ma oslovili viac (100 ľudí, 100 chutí))

Moje hodnotenie: 4,3/5

Ďakujem vám za prečítanie tejto recenzie :D Ahoj!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára