štvrtok 19. novembra 2015

Trón zo skla (recenzia)

Autorka knihy: Sarah J. Maas
Originálny názov: Throne of Glass #1
Séria: Throne of Glass
Diel: 1/6
Rok vydania: 2015 (Slovart)
Počet strán: 376 strán
Väzba: paperback
Hlavné postavy: Celaena Sardothien, Chaol Westfall,  princ Dorian,  princezná Nehemia 

Obsah: V krajine bez akejkoľvek mágie, kde vládne krutý kráľ, je na kráľovský dvor povolaná najnebezpečnejšia nájomná vrahyňa. Prichádza, aby získala späť svoju slobodu, nie aby zabila kráľa. Ak v turnaji porazí dvadsať tri nájomných vrahov, zlodejov a žoldnierov, prepustia ju z väzenia v soľných baniach a po štvorročnej službe ako kráľova šampiónka, získa späť svoju slobodu. Jej meno je Celaena Sardothien. 


Korunný princ si ju na túto úlohu najal a je jej jediným spojencom. Kapitán kráľovskej gardy zas pravým ochrancom. V komnatách a chodbách Zámku zo skla sa však schováva niečo oveľa nebezpečnejšie... A keď začne jej protivníkov niekto po jednom likvidovať, Celaenin zápas o slobodu sa mení na boj o holé prežitie. Tajomný nepriateľ sa totiž neuspokojí, kým nebude ležať celý svet v troskách.


Prvý dojem: O knihe som už pred jej prečítaním čo- to počula, no na vlastné oči ma obálka aj tak uchvátila. Je dokonalá (aj z boku :D ) Akurát by sa mi trocha viac páčilo ak by písmo bolo strieborné ako v anglickom originále. Ale inak je krásna, nemám jej čo vytknúť.

__________________________________________________________________

 Túto knihu som prelúskala za necelé tri dni. Netvrdím, že je to strašne málo, ale veľa to rozhodne nie je. Zo začiatku to nebol až taký úplný bum, pretože už len správne prečítať meno hlavnej hrdinky bola fuška (aj keď Slovart sa o to postaral a na začiatkok knihy dal aj výslovnosť mien :) ) Mapa je úžasná, no chvíľu mi trvalo, kým som sa v nej zorientovala (presne ako v Hobitovi). Čím viac som knihu čítala, tým viac som sa od nej nemohla odtrhnúť, dej sa totižto vyostroval, až postupne. Hoci na začiatku mi bolo jasné, ako kniha skončí, na konci mi to až také jasné nebolo. 

 Dej knihy bol perfektný a nemálo k tomu dopomohla hlavná hrdinka. Celaena bola nielenže bystrá, múdra, krásna a šikovná, ona bola dokonca aj veľmi láskavá žena. Trochu trvalo dobojovať sa k jej pravému ja, no stálo to zato. Po necelých 400 stranách s ňou sa stala jednou z mojich obľúbených ženských hrdiniek. Nebola to presladená bábovka, ale na druhú stranu si aj niekho pripustila k telu. A to najlepšie na nej- bola sama sebe aj úplnými protikladmi. Čitateľka románov ale aj bojovníčka, vrahyňa ľudí ale aj ochrankyňa dobra. Jednoducho som si Celaenu veľmi obľúbila.
 Dorian, Celaena a Chaol- tak toto bude tvrdý oriešok. Táto kniha bola jednou z mála (ak nie jedinou), kde som mala rada oboch hrdinov, aj keď som vedela, ktorého by som si vybrala ja. Som tým Chaol. Popravde, ani sama neviem povedať, čo ma k nemu tak ťahá, ale úplne ho milujem. Dorian síce iež nie je zlý (v niektorých scénach som sa čudovala sama sebe, prečo ho nemám radšej), ale srdcu nerozkážeš. Chaol je tajomnejší a keď ho aj autorka opisuje, hovorí a niečom viac v jeho očiach, hovorí o láske (a tiež hovorí o tom, že si Celaena v tú chvíľu niečo uvedomila, ale nevie čo). Preto viem, ktorému z našich dvoch priateľov budem držať palce (aj keď asi obom). (V tejto knihe držím palce, presne opačne, ako v Selekcii :D)

Aj keď sú v tejto knihe postavy mnou milované na prvý "pohľad", sú tu postavy, ktoré z duše nenávidím. Nepríklad kráľ. Prečo musia byť všetci vládcovia v knihách taký zlí? Na túto otázku mi zrejme nikto neodpovie, ale pár príkladov- Snow, Joanna, Maxonov otec (meno teraz neviem :D )... Počas knihy som mala chuť kráľa roztrhať, veľmi ho nenávidím, aj celý jeho systém. A tie veci, čo sme sa dozvedeli na konci, ma úplne dostali. Takže to oni využili Coina. 
 Všetko som si to síce uvedomila aj sama, ale netušila som, že je do toho zapletený aj kráľ. Ostáva len dúfať, že Dorian bude lepším kráľom, aj keď mám pocit, že karty ešte zamieša aj jeho brat (ktorého už teraz nenávidím). Inak ešte len tak na okraj, ak by z tejto knihy niekedy plánovali nakrútiť film, či seriál, tak by som na postavu Celaeny totálne brala Emiliu Clarke a na Chaola Max Irons, alebo Douglas Booth a čo sa týka Doriana, tak to netuším :)


__________________________________________________________________


HODNOTENIE
 Aj keď som sa do knihy nepúšťala z úplne najväčšími očakávaniami, musím povedať, že ma oslnila. Autorka knihy Sarah si zaslúži naozaj pochvalu a úctu za toto dielo (ktoré vraj začala písať už ako šesťnásť ročná). Nielen postavy a dej boli vynikajúce. Kniha mala myšlienku, čo by sa podľa mňa malo oceniť. Okrem toho bola aj vtipná (tá časť o mesiačikoch :D). Autorkin štýl písania mi vyhovuje (akoby nie :D) a už sa teším na ďalšiu knihu z tejto série, ktorá bude preložená už 03.12.2015!

Moje hodnotenie: 4,7/5

Ďakujem vám za prečítanie recenzie a prajem Vám pekný deň :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára