Kam zmizla Aljaška (recenzia)

Autor knihy: John Green
Originálny názov: Looking for Alaska
Rok vydania: 2013 (Slovart)
Počet strán: 224 strán
Väzba: hardback
Hlavné postavy: Miles, Aljaška, Plukovník

Obsah: Miles má bizarnú záľubu v posledných slovách svetových osobností. Najviac ho fascinuje Francois Rabelais a jeho posledná veta: „Idem hľadať to Veľké Azda." Miles si nechce počkať na podobný osud a presvedčí rodičov, nech ho pošlú do internátnej školy mimo mesta. V Alabame si rýchlo nájde nových priateľov: spolubývajúceho Chipa, ktorého všetci volajú Plukovník a ktorý vo voľných chvíľach memoruje nekonečné abecedné zoznamy, i krásnu, ale nepredvídateľnú Aljašku, do ktorej sa zamiluje. Čaká ich rok plný porušovania školského poriadku, testov a skúšok, žartíkov, rozchodov a odhalených tajomstiev. Čo zmení Milesov názor na jeho „Veľké Azda"?

Prvý dojem: Kniha Kam zmizla Aljaška je jedna z tých kníh, o ktorej všetci vedia, že existuje. Už veľmi dávno pred prečítaním tejto knihy som vedela o čom bude a čo jej pointou.Celkovo sa mi kniha na prvý pohľad páči. Taký jednoduchý obal s margarétkou, nič špeciálne. Popis je tiež zaujímavý, takže prvý dojem z knihy som mala fajn.

_______________________________________________________

Ako som už niekde spomínala (alebo si to aspoň myslím) túto knihu som mala požičanú od kamarátky. Veľmi som sa na ňu tešila, aj keď ľudia k nej pristupovali rôzne. Počula som úplne úžasné recenzie, no niektorí ľudia túto knihu naopak nemajú príliš v láske. Ja teda medzi nimi nie som. Túto knihu som si zamilovala, aj keď takým svojským spôsobom. Však aj John Green píše svojsky, tak prečo nie? :D
 Ak hľadáte knihu, nad ktorou by ste sa chceli zamyslieť a nad ktorou by ste chceli premýšľať, tak si vyberte Aljašku. A ak nie, tak sa radšej do tejto knihy teraz nepúšťajte :D

Táto kniha sa začína úvodom o Milesovi predtým, než išiel na vysokú školu. Miles to nikdy nemal ľahké. Žiadny kamaráti, žiadne lásky, celý jeho život je nudný a hrozný. Jediné čo ho zaujíma sú životopisy ľudí a to preto, pretože jeho záľubou je vedieť posledné slová slávnych osobností.
 No vtom Miles ide na vysokú školu a zrazu sa vám nezdá až taký nudný, skôr zaujímavý. Miles si nájde priateľov- Plukovníka (Chipa), Aljašku a Takumiho. A Miles je zrazu šťastný, pretože škola sa pre neho netočí okolo učenia, ale okolo pitia a fajčenia. A Aljašky. Aljaška poblázni hlavu každému a Miles nie je výnimkou.
Pre Milesa sa začína veľmi zaujímavé obdobie, ktoré je plné všetkého čo by ste od dobrej knihy očakávali. :D Zo 136 dní predtým, sa stáva 124, 100, 62... Miles hľadá to Veľké Azda, no či ho nájde závisí iba na jeho priateľoch.

Aj vás tak škrelo, že neviete, čo znamená 120 dní predtým, alebo proste dni predtým? Čakala som niečo úplne iné, ako to, že Aljaška zomrie. Bol to pre mňa úplný šok. Neviem prečo, ale stále som čakala, že sa vráti a že to bol len jej ďalší žart. Myslela som si, že je tak trochu ako Margo, že jej jednoducho preplo a vráti sa.
 Keď už som tu spomenula Margo, všimli ste si medzi nimi isté podobnosti? Neviem či som jediná alebo nie, ale na postavu Aljašky vo filme (zrejme bude) :D by sa mi najviac hodila Cara, alebo Kaya Scodelario- Teresa z Labyrintu (nie vôbec nie som ovplyvnená internetom :D) Myslím, že je jasne vidieť, že Aljaškou som tak viac-menej posadnutá (inak "by the way" už sa veľmi teším na film)
 Kniha sa mi veľmi páčila hlavne vďaka ľahkosti s akou Green píše. Všetko to vychádza od srdca, takže preto túto knihu úplne zbožňujem :)

Tento obrázok je fakt úžasný, síce len fan-made, no vyzerá ako pravý :D.
 Čo sa týka postáv v Kam zmizla Aljaška, tak by som najprv chcela popísať svoje pocity o Aljaške. Zo začiatku som ju nemala rada, dokonca mi prišla, ako taká "basic bitch" (prepáčte za výraz, no inak som ju na začiatku opísať vážne nemohla). Postupne sa mi jej správanie začali celkom pozdávať, až som si ju nakoniec celkom obľúbila. Bola síce šibnutá a občas aj pekne divná, no jej postava v sebe mala takú iskru, ktorú ani toto nemohlo nijako prevážiť. Takže jednoducho, spoločne s Milesom som sa do Aljašky zamilovala (aj keď každý z nás iným spôsobom :D ). Aljaška nie je úplný prototyp dokonalej hrdinky, no podľa mňa má v sebe niečo, čo ostatné nie a preto ju mám tak rada. Aj keď sa občas správa tak, že by som ju niečim uhodila :D

Na rolu Milesa sa mi asi najviac hodí Logan Lerman (ktorého úplne zbožňujem :)). Ak by ste tiež mali, nejakého herca, ktorý sa vám na jeho rolu hodí, tak mi jeho meno kľudne napíšte dolu do komentáru, budem rada :D.
 Čo vás možno trocha prekvapí, Milesa som si neobľúbila už na začiatku, no až po prvých 30 stránkach. Nie, že by mi na ňom niečo veľmi vadilo, no moc sa mi nepáčilo, že život bral tak príliš pesimisticky. Nakoniec som si ho zamilovala (ako inak), asi nejak podobne ako Aljašku.
 Miles, to je taký ten typ chlapca, o ktorom ani neviete, že existuje. Strašne mi pripomínal Charlieho (z The Perks of Beeing a Wallflover), možno aj preto by sa mi páčilo, aby si ho zahral Logan.

Miles je jednoducho človek, ktorému nie je príliš ľahké porozumieť, no keď mu porozumiete, tak ho budete vnímať, ako veľmi múdreho človeka, ktorý hlavou aj rozmýšľa.
 Počas čítania, knihy som až tak príliš neplakala, keď Aljaška zomrela (aj keď zopár slzičiek bolo :( ), skôr, keď Miles opisoval ako mu to trhá vnútro a nad tým, že to už nemôže napraviť. Vtedy mi ho bolo veľmi ľúto, pretože som si uvedomila, že Aljaške obetoval časť svojho srdca. Veľmi somsa zamýšľala aj nad tým, ako na ňu zabúdal a aj keď raz zabudne ako vyzerala a aké mala črty tváre, nikdy nezabudne na to, čo s ňou prežil.

__________________________________________________________________

HODNOTENIE
 Som veľmi rada, že som si Aljašku prečítala. Po jej prečítaní som síce mala úplne rozhádzané myšlienky, proste som vážne nevedela, čo si o nej mám myslieť. A preto som nad ňou začala premýšľať. Nad Aljaškou, nad ich výstrelkami. A Miles aj ja sme pochopili. Pochopili sme, že Aljaška už našla cestu z jej Labyrintu. Pochopili sme, že Aljaška Young bola divčaťom, ktoré malo city ako všetci ostatní, a ktoré nikdy nezabudlo na svoju matku, aj keď si to sama myslela.
 Milujem písanie Johna Greena. Milujem to, ako opisuje pocity a myslenie postáv, v tomto je pre mňa jednotka. Zatiaľ som od Johna čítala 4 knihy a Aljašku by som zaradila na druhé miesto. (hviezdy- Aljaška- mestá- Katheriny) John Green podľa mňa túto knihu zvládol fakt super, aj keď ešte stále z nej mám zmiešané pocity (zdá sa, že tento príbeh nikdy nepochopím na 100%, a ani nechcem). Jednoznačne je to jeden z "krásnych" príbehov, ktoré sa oplatí prečítať si viac krát a porozumieť im.

Moje hodnotenie: 4,8/5

Ďakujem vám za čas strávený pri mojej recenzii :D Ahoj!!!